a-varsel
Viktig melding

Det er varslet kraftig vind i Trøndelag. Hold deg oppdatert på eventuelle avvik i kollektivtrafikken.

Gå til artikkel

Vi oppgraderer!

AtB går gradvis over til en ny kundeportal for reise- og sanntidsinfo og kjøp av billett. Vi er i gang med å samle de ulike tjenestene og gjøre det enklere for deg som kunde. Les om hva som er nytt og hva det betyr for deg.

Vi skal gjøre det enklere for alle å planlegge og gjennomføre en reise i Trøndelag. Nå vil app og nettbutikk være i ett og samme system, noe som betyr større fleksibilitet og trygghet for deg som kunde.

Ny nettbutikk

Velkommen til vår nye nettbutikk for t:kort på atb.no. Inntil videre vil både ny og gammel nettbutikk være tilgjengelig. Du ser enkelt hvilken du skal ta i bruk basert på hvordan du reiser, og du bruker det samme t:kortet som før - også i ny nettbutikk. Innlogging til begge nettbutikkene finner du oppe til høyre.

Kjøp billett i nettbutikken

  • Reiser du ofte? Da lønner det seg å kjøpe periodebillett. Velg mellom 7, 30 og 180 dager.
  • Reiser du av og til? Da kan du kjøpe klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang.
  • Billetten kan brukes med én gang du har kjøpt den. 
  • Mister du t:kortet ditt kan du enkelt "flytte" billetten til et annet t:kort i nettbutikken.

Dette betyr det for deg

Hvordan du reiser i dag vil avgjøre når du skal ta i bruk den nye nettbutikken eller om du skal fortsette å bruke dagens nettbutikk. Les hva som gjelder for deg under.

  • Er du vant til å fylle på et beløp for å gjennomføre flere enkeltreiser (autoreise/verdi)? Det er erstattet med kjøp av klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang. 

    Du som reiser av og til med buss eller trikk kan kjøpe klippekort i nettbutikken og hos AtB kundesenter. Du skal bruke det samme t:kortet som du har fra før. Har du ikke t:kort fra før, kan du bestille et og få det tilsendt i posten gratis. 

    LES MER: Slik bruker du nettbutikken

    Slik bruker du klippekortet

    Når du skal lese av t:kortet etter at du har kjøpt deg et nytt klippekort må du holde det inntil kortleseren lenger enn du er vant til.

    Lese av t:kort om bord

    Når du leser av t:kort på kortleseren vil du få et lydsignal som bekrefter at kortet leses. Sjåføren vil se at du har klippekort og starte en enkeltbillett. Hold kortet inntil frem til sjåføren bekrefter at du har billett. Følg med på hvor mange enkeltbilletter du har igjen ved å logge inn i nettbutikken eller spørre sjåføren.

    I en periode kan du oppleve at kortlesere om bord avviser t:kortet ditt. Ta det med ro – du kan trygt reise og ved en billettkontroll vil kontrolløren se om du har gyldig billett. Dersom du er usikker kan du ta kontakt med AtB kundesenter.

    Lese av t:kort på metrostasjon

    Les av t:kort på kortleseren. Vent på lydsignal og bilde som viser at billett er OK og hvor mange enkeltbilletter du har igjen.

    Flere måter å kjøpe billett

    Dersom du ikke ønsker å bruke klippekort på t:kort har du flere alternativer:

    • Periodebillett på t:kort
    • Appen AtB Mobillett
    • SMS-billett
    • Billettautomat (sone A)
    • Utsalgssted (sone A)
    • Kontanter om bord
    • Bankkort om bord (kun regionlinjer)

    LES MER: Slik kjøper du billett

    Billettrefusjon

    Dersom du har igjen en verdi på t:kortet ditt som du ikke har brukt opp før du går over til å bruke den nye nettbutikken vil vi refundere denne. Send inn søknad om refusjon. Du kan fortsatt fylle på det samme t:kortet i den nye nettbutikken.

    LES MER: Billettrefusjon

  • Du som reiser ofte med buss eller trikk kan kjøpe periodebillett i nettbutikken og hos AtB kundesenter. Du skal bruke det samme t:kortet som du har fra før. Har du ikke t:kort fra før, kan du bestille et og få det tilsendt i posten gratis. 

    LES MER: Slik bruker du nettbutikken

    Tilgjengelige periodebilletter

    • 7-dagersbillett
    • 30-dagersbillett
    • 180-dagersbillett

    Når du tar i bruk den nye nettbutikken er du over på vårt nye billettsystem. 

    Flere periodebilletter kommer

    • Ungdomsbillett
    • Miljøbillett
    • Valgfri periodelengde mellom 30 og 180 dager.

    I mellomtiden kan du kjøpe Ungdomsbillett og Miljøbillett i appen AtB Mobillett.

    Billettrefusjon

    Dersom du har igjen verdi på t:kortet ditt som du ikke har brukt opp før du går over til å bruke den nye nettbutikken vil vi refundere denne. Send inn søknad om refusjon.

    LES MER: Billettrefusjon

  • Vi jobber med en løsning som gjør at du kan administrere både ditt eget og andres t:kort fra én og samme profil i nettbutikken. Slik skal det bli enkelt å se aktive billetter og kjøpe nye.

    Denne løsningen er dessverre ikke klar enda, men vi vil komme tilbake med mer informasjon.

    Midlertidig løsning

    Frem til vi har den nye løsningen på plass må du opprette en profil for hvert t:kort du ønsker å fylle på. Dette betyr også at hver profil må opprettes med en unike e-postadresse eller mobilnummer.

  • Du som reiser med t:kort på hurtigbåt eller ferge kan reise og fylle på t:kort akkurat som før og skal ikke ta i bruk den nye nettbutikken enda. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om når du kan ta den i bruk.

    Overgang til og fra buss

    Dersom du reiser med buss i tilknytning til din hurtgibåtreise vil du fra 7. august ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Skriv ut kvittering fra nettbutikk eller ta med kvittering fra påfylling om bord og vis frem til sjåføren. Vi beklager ulempen dette medfører i denne perioden.

    Har du prøvd appen AtB Mobillett?

    Med appen AtB Mobillett kan du enkelt vise frem billetten både om bord i buss og på båt. Du kan kjøpe enkeltbillett for alle hurtigbåt- og fergesamband i appen. Merk at rabatt knyttet til t:kort autoreise ikke gjelder i AtB Mobillett.

  • Du som reiser med t:kort på hurtigbåt eller ferge kan reise og fylle på t:kort akkurat som før og skal ikke ta i bruk den nye nettbutikken enda. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om når du kan ta den i bruk.

    Overgang til og fra buss

    Dersom du reiser med buss i tilknytning til din hurtgibåtreise vil du fra 7 .august ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Skriv ut kvittering fra nettbutikk eller ta med kvittering fra påfylling om bord og vis frem til sjåføren. Vi beklager ulempen dette medfører i denne perioden.

    Har du prøvd appen AtB Mobillett?

    Med appen AtB Mobillett kan du enkelt vise frem billetten både om bord i buss og på båt.

    Kjøp periodebillett på følgende strekninger:

    • 800/805 Trondheim - Brekstad - Kristiansund
    • 810 Trondheim - Vanvikan
    • 820/825 Dyrøy - Øyrekken
    • 830 Sandviksberget - Sætervika - Sandviksberget
    • 835 Sandviksberget - Skjærvøy - Sandviksberget
    • Levanger - Hokstad
  • Du som reiser med periodebillett på tog i sone A kan kjøpe billett i nettbutikken og hos AtB kundesenter. Du skal bruke det samme t:kortet som du har fra før. Har du ikke t:kort fra før, kan du bestille et og få det tilsendt i posten gratis. 

    LES MER: Slik bruker du nettbutikken

    Tilgjengelige periodebilletter

    • 7-dagersbillett
    • 30-dagersbillett
    • 180-dagersbillett

    Ungdombillett kommer senere, og kan i mellomtiden kjøpes i appen AtB Mobillett.

    Snart kan du også bruke enkeltbillett fra AtB på toget

    Etter hvert kan du også bruke enkeltbilletter fra AtB på togreisen. Vi vil holde deg oppdatert så snart vi vet når dette kommer på plass.

  • Reiser du med t:kort skole?

    Dersom du har skyssrett og får utstedt reisebevis gjennom skolen skal du forholde deg til informasjon fra skolen.

    Kjøper du billett?

    Dersom du reiser kollektivt til og fra skolen ved å kjøpe billett finner du informasjon om hva som gjelder for deg ut fra hvordan du reiser lenger opp.

To apper skal bli til én

I juni lanserte vi en ny app for reiseplanlegging som har fått navnet AtB. Den finner du i din app-butikk. I første omgang har den erstattet appen AtB Reise for reiseplanlegging, og på sikt vil den også erstatte AtB Mobillett for billettkjøp. Du vil med andre ord få alt du trenger til å planlegge og gjennomføre en reise i én og samme app. 

Du som kjøper billetter i AtB Mobillett kan fortsette akkurat som før en stund til. Senere vil billettkjøp bli tilgjengelig i den nye appen AtB, og på sikt vil den erstatte dagens AtB Mobillett. Allerede nå kan du ta i bruk den nye appen for reiseplanlegging.

Kjøp enkeltbillett

Du kan allerede nå kjøpe enkeltbilletter for buss og trikk. Appen videreutvikles i tett dialog med våre kunder, og du kan gi tilbakemeldinger direkte til våre utviklere via chat i appen.

Noe blir som før

Kjøp av billett på SMS, utsalgssteder, billettautomater og om bord vil fortsette som før.

LES MER: Slik kjøper du billett

Lurer du på noe?

  • Som mobilitetsselskap må AtB være rigget til å håndtere fremtidens reisebehov og bærekraftsmål. Ved å eie og utvikle egne digitale tjenester, får vi også tilgang på innsikten som følger med. Dette gir oss helt nye muligheter til å endre oss raskt sammen med våre kunder. Det betyr at vi også på sikt vil kunne utvide med flere nye tjenester og funksjonalitet. Alt etter kundenes innspill og behov.

    Hvordan er det utviklet?

    Vårt nye billettsystem er utviklet i samarbeid med Entur og basert på deres nasjonale reiseassistent. I utviklingsarbeidet har vi hatt kontinuerlig involvering og brukertesting med ulike kundegrupper for å sikre at de nye løsningene ivaretar en trygg og god brukeropplevelse for alle reisende. Les mer om utviklingen av både ny app og nettbutikk.

    Hvordan fungerer det?

    Med det nye systemet introduser vi også et "ID-basert" billettsystem. Det vil si at billetten som tidligere var låst til et fysisk t:kort eller på en bestemt mobiltelefon, nå vil være knyttet til en personlig AtB-profil som du kan logge inn på når som helst – fra hvor som helst. Dersom du mister t:kortet ditt med periodebillett, har du ikke tapt periodebilletten og verdien av denne. Profilen din vil ta vare på personlige opplysninger, reisepreferanser, billetter og kvitteringer.

  • Vi jobber med å gjøre periodebilletter tilgjengelig i appen. Dette vil bli klart i løpet av høsten. Med periodebilletter vil det samtidig lanseres innlogging i appen, slik at du kan ta vare på billetter og personlige innstillinger på den enheten du ønsker å bruke. I mellomtiden kan du bruke appen AtB Mobilett til å kjøpe periodebilletter.

  • I appen tilbyr vi nå favorittsteder du reiser til, og ikke strekninger. Bakgrunnen for dette er at favorittsteder også kan brukes på Avganger-fanen og gjenbrukes som fra-/til-sted i andre reisesøk. I tillegg blir dine tre siste brukte reisesøk gitt som forslag når man gjør et reisesøk. Vi kommer til å fortsette dialog med reisende om dette og se på hvordan vi kan forbedre favorittfunksjonaliteten.

  • AtB Mobillett og den nye appen AtB er to helt adskilte systemer og kan ikke kobles sammen. Det er derfor ikke mulig å flytte over billetter eller reisekontopenger fra AtB Mobillett til den nye appen. Vi anbefaler at du bruker opp eventuelle billetter i AtB Mobillett før du går over til ny løsning.

    Om du har igjen en saldo på din AtB Mobillett konto kan du søke om refusjon.

Relatert informasjon