Viktig melding

Se hvordan koronasituasjonen påvirker kollektivtrafikken. 

Gå til artikkel

Vi oppgraderer!

AtB går gradvis over til en ny kundeportal for både reise- og sanntidsinfo og kjøp av billett. Vi er i gang med å samle de ulike tjenestene og gjøre det enklere for deg som kunde. Les om hva som blir nytt og hva det betyr for deg.

Det nye billettsystemet skal gjøre det enklere for alle å planlegge og gjennomføre en reise i Trøndelag. Nå vil app og nettbutikk være i ett og samme system, noe som betyr større fleksibilitet og trygghet for deg som kunde.

Ny app - to blir til én

Den nye appen har fått navnet AtB. Den finner du i din app-butikk. I første omgang erstatter den dagens AtB Reise for reiseplanlegging, og på sikt vil den også erstatte AtB Mobillett for billettkjøp. Du vil med andre ord få alt du trenger til å planlegge og gjennomføre en reise i én og samme app. 

Ny nettbutikk

I august kommer en ny og mer brukervennlig nettbutikk for t:kort på atb.no. I en periode vil både dagens og ny nettbutikk være tilgjengelig. Du vil lett se hvilken du skal ta i bruk basert på hvordan du reiser, og du bruker ditt eksisterende t:kort også i ny nettbutikk.

Dette betyr det for deg

Hvordan du kjøper billetter og reiser i dag vil avgjøre når du skal ta i bruk den nye appen eller nettbutikken. Les hva som gjelder for deg under.

  • Bruker du AtB Reise i dag må du laste ned ny app AtB som ligger tilgengelig i app-butikken. AtB Reise vil innen en kort tid avsluttes.

    Kom i gang!

    Last ned appen AtB

    Google Play storeApp store responsive-focuspoint focus-horizontal-50 focus-vertical-50 

    Finn reise

    Søk fra adresse, holdeplass, posisjon eller velg sted i kart.

    God tur!

    Med appen AtB har du full oversikt over hele reisen.

    Slett AtB Reise

    Når du har ta i bruk den nye appen AtB kan du slette den gamle AtB Reise.

    Finn reise

    Få oversikt over hele reisen fra akkurat der du er, til akkurat dit du skal.

    • Søk fra adresse til adresse, velg sted i kart eller bruk "Min posisjon".
    • Appen viser deg hele reisen i en tidslinje med kart, inkludert gange, buss, båt, tog og trikk.
    • Se avganger i sanntid.
    • Lagre favorittsteder og -avganger.

    Les mer om hvordan du tar i bruk appen og hvilke funksjoner som kommer på sikt.

    Test billettkjøp i ny app 

    Du kan også teste kjøp av enkeltbilletter for buss og trikk. Appen utvikles i tett dialog med våre kunder, og du kan gi tilbakemeldinger direkte til våre utviklere via chat i appen.

    I løpet av høsten vil flere billettprodukter bli tilgjengelig i den nye appen AtB, og på sikt vil den erstatte dagens AtB Mobillett.

  • Du som kjøper billetter i AtB Mobillett kan fortsette akkurat som før en stund til.

    I løpet av høsten vil billettkjøp bli tilgjengelig i den nye appen AtB, og på sikt vil den erstatte dagens AtB Mobillett. Allerede nå kan du ta i bruk den nye appen for reiseplanlegging.

    Test billettkjøp i ny app

    Du kan også teste kjøp av enkeltbilletter for buss og trikk. Appen utvikles i tett dialog med våre kunder, og du kan gi tilbakemeldinger direkte til våre utviklere via chat i appen.

  • Du som reiser med t:kort på buss og trikk kan reise som i dag til starten av august. Innen 7. august skal du ta i bruk den nye nettbutikken. Har du en periodebillett skal du bruke opp den først. Bruk t:kortet du har i dag når du skal handle - også i ny nettbutikk.

    Dette blir nytt i nettbutikken

    • Billetten kan brukes med en gang du har kjøpt den i nettbutikken. 
    • Mister du t:kortet kan du "flytte" billetten til et annet t:kort i nettbutikken.
    • Er du vant til å fylle på et beløp for å gjennomføre flere enkeltreiser? Dette erstattes nå med kjøp av klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang.   

    Nysgjerrig på ny nettbutikk? Allerede i dag kan du delta som testpilot i den nye nettbutikken og komme med dine tilbakemeldinger. 

    Fra august kan du kjøpe følgende billetter i ny nettbutikk:

    • 7-dagersbillett
    • 30-dagersbillett
    • 180-dagersbillett
    • Klippekort - 10 enkeltreiser

    Dette vil utvikles fremover:

    • Fri periodelengde mellom 30 og 180 dager
    • Klippekort - valgfritt antall enkeltreiser
    • Miljøbillett
    • Ungdomsbillett

    Miljøbillett og ungdomsbillett kan du kjøpe i appen AtB Mobillett.

    Fylle på hos AtB kundesenter

    Om du pleier å fylle på t:kortet ditt hos en kundebehandler på vårt kundesenter kan du fortsatt gjøre det.

  • Du som reiser med t:kort på hurtigbåt eller ferge kan reise og fylle på t:kort akkurat som før. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om når du kan ta i bruk den nye nettbutikken. 

    Har du prøvd appen AtB Mobillett?

    • Enkeltbillett for alle hurtigbåt og fergesamband.
    • Periodebillett på enkelte strekninger på hurtgibåt 800/805 Trondheim - Brekstad - Kristiansund, 810 Trondheim - Vanvikan, 820/825 Dyrøy - Øyrekken, 830 Sandviksberget - Sætervika - Sandviksberget, 835 Sandviksberget - Skjærvøy - Sandviksberget og ferge Levanger - Hokstad.

    Fylle på hos AtB kundesenter

    Om du pleier å fylle på t:kortet ditt hos en kundebehandler på vårt kundesenter kan du fortsatt gjøre det.

  • Du som reiser med t:kort på tog i sone A kan reise som i dag til starten av august. Innen 7. august skal du ta i bruk den nye nettbutikken. Har du en periodebillett skal du bruke opp den først. Bruk t:kortet du har i dag når du skal handle - også i ny nettbutikk.

    Dette blir nytt i nettbutikken

    • Billetten kan brukes med en gang du har kjøpt den i nettbutikken. 
    • Mister du t:kortet kan du "flytte" billetten til et annet t:kort i nettbutikken.

    Fra august kan du kjøpe følgende billetter i ny nettbutikk:

    • 7-dagersbillett
    • 30-dagersbillett
    • 180-dagersbillett

    Ungdombillett kommer senere, og kan i mellomtiden kjøpes i appen AtB Mobillett.

    Flere billetter kommer.

    Fylle på hos AtB kundesenter

    Om du pleier å fylle på t:kortet ditt hos en kundebehandler på vårt kundesenter kan du fortsatt gjøre det.

Noe blir som før

Kjøp av billett på SMS, utsalgssteder, billettautomater og om bord vil fortsette som før.

Takk til alle testpiloter!

Våre kunder er viktige bidragsytere i utviklingen av nye tjenester. Gjennom kontinuerlig brukertesting har vi fått verdifull innsikt i deres ulike behov og ønsker. Ved å sikre at tjenestene blir universelt utformet vil brukeropplevelsen blir bedre for alle reisende. Takk for alle tilbakemeldinger, spørsmål og innspill!

Lurer du på noe?

  • Som mobilitetsselskap må vi være rigget til å håndtere fremtidens reisebehov og bærekraftmål. Ved å eie og utvikle egne digitale tjenester, får vi også tilgang på innsikten som følger med. Dette gir oss helt nye muligheter til å endre oss raskt sammen med våre kunder. Det betyr at vi også på sikt vil kunne utvide med flere nye tjenester og funksjonalitet. Alt etter kundenes innspill og behov.

    Hvordan er det utviklet?

    Vårt nye billettsystem er utviklet i samarbeid med ENTur og basert på deres nasjonale reiseassistent. I utviklingsarbeidet har vi hatt kontinuerlig involvering og brukertesting med ulike kundegrupper for å sikre at de nye løsningene ivaretar en trygg og god brukeropplevelse for alle reisende. Les mer om utviklingen av både ny app og nettbutikk.

    Hvordan fungerer det?

    Med det nye systemet introduser vi også et "ID-basert" billettsystem. Det vil si at billetten som tidligere var låst til et fysisk t:kort eller på en bestemt mobiltelefon, nå vil være knyttet til en personlig skybasert profil som du kan logge inn på når som helst – fra hvor som helst. Dersom du mister t:kortet ditt med periodebillett, har du ikke tapt periodebilletten og verdien av denne. Profilen din vil ta vare på personlige opplysninger, reisepreferanser, billetter og kvitteringer.

Relatert informasjon