Viktig melding

Se hvordan koronasituasjonen påvirker kollektivtrafikken. 

Gå til artikkel

Reisekortet t:kort

Bruk reisekortet t:kort på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag.

Bestill t:kort

Bestill gratis t:kort i posten. Du kan også kjøpe kortet for 50 kroner på AtB kundesenter.

Kjøp billett

Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort eller på AtB kundesenter. Nettbutikken finner du alltid øverst til høyre.

Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort, på AtB kundesenter eller hos sjåfør eller mannskap i områder som ikke dekkes av nettbutikk. 

Reis

Sørg for å ha gyldig billett. God tur!

 

Vi oppgraderer!

En ny og mer brukervennlig nettbutikk for t:kort er på plass. I en periode vil både ny og gammel nettbutikk være tilgjengelig. Når du har trykket "Fyll på" øverst til høyre velger du hvilken du skal ta i bruk basert på hvordan du reiser. Du skal bruke det samme t:kortet som du har i dag, også i ny nettbutikk.

Les mer om hva det betyr for deg.

Slik sørger du for å ha gyldig billett

Husk at du er ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser.

  • Har du periodebillett vil den starte opp på datoen du valgte da du kjøpte billetten.
  • Har du klippekort (buss og trikk) eller autoreise verdi (båt) må du lese av t:kort ved hver reise slik at det trekkes en billett. 
  • Dersom du reiser ofte bør du ha en periodebillett. Med periodebillett reiser du så mye du vil på den strekningen du har valgt. Har du periodebillett i kundekategorien ungdom, honnør eller student, kan du også reise med nattbussen. Student gjelder kun for 30 dager.

    Velg når du vil at billetten skal starte

    Når du kjøper en periodebillett i nettbutikken velger du hvilken dato du ønsker at billetten skal starte når du kjøper den. Hvis du allerede har en periodebillett i kortet vil den nye ligge på vent. Om du kjøper en periodebillett om bord på båt starter billetten med en gang.

  • Kjøp klippekort for å reise med buss og trikk.

    Klippekort i Trondheimsområdet

    Nå kan du som reiser fra, til eller via en metrostasjon i Trondheimsområdet kjøpe klippekort i nettbutikken. Du skal bruke det samme t:kort som du har fra før. Har du ikke t:kort fra før, kan du bestille og få det tilsendt i posten gratis. I løpet av kort tid kan du også kjøpe klippekort hos vårt kundesenter i Trondheim.

    Klippekort utenfor Trondheimsområdet

    Vi vil komme tilbake med mer informasjon om når du som ikke reiser via en metrostasjon kan ta klippekort i bruk.

    Slik bruker du klippekort

    I dag kan du kun lese av t:kort på kortleser på metrostasjon. Les av t:kortet ved første mulighet under reisen - før påstigning, ved omstigning eller når du går av.

    • Hold t:kort inntil kortleseren, det vil ta litt lenger tid enn du er vant til.
    • Vent på lydsignal og bilde som viser at billett er OK.

    I en periode kan du oppleve at enkelte kortlesere på metrostasjon og om bord avviser t:kortet ditt. Ta det med ro – du kan trygt reise og ved en billettkontroll vil kontrolløren se om du har gyldig billett.

  • Fyll ditt t:kort med reisepenger (verdi) for å kjøpe enkeltbilletter.

    Reis effektivt

    Reiser du vanligvis den samme strekningen kan du legge inn en autoreise for riktig strekning og passasjerkategori. Da trekkes billetten automatisk når du bruker kortet på en kortleser om bord. Hvis du ikke vil at billetten trekkes automatisk må du levere kortet til mannskap og be om den billetten du ønsker. Når du har lagt inn en autoreise er denne gyldig i fem år. Deretter må den legges inn på nytt.

  • Klippekort ferge passer for deg som reiser ofte på samme fergesamband. Du kjøper klippekort av billettør om bord, og det legges inn i ditt t:kort.

    Velg mellom

    • 40 reiser for en bestemt fergestrekning og billengde. 
    • 12 reiser person på sambandet Levanger - Hokstad. 

    Klippekort 40 reiser er gyldig i 2 år fra kjøpsdato og 12 reiser person er gyldig seks måneder. 

    Rabatter

    Du får 40 % rabatt når du kjøper 40 reiser på følgende samband:

    • Dyrøy – Sula
    • Dyrøy – Mausundvær

    Du får 50 % rabatt når du kjøper 40 reiser på følgende samband:

    • Seierstad - Ølhammeren
    • Hofles - Lund/Geisnes
    • Eidshaug - Gjerdinga
    • Borgan - Ramstadlandet
    • Levanger – Hokstad

    Du får 17 % rabatt når du kjøper 12 reiser person på følgende samband:

    • Levanger - Hokstad

    Refusjon

    Ved refusjon av ubrukte reiser fra utløpt klippekort, må AtB kundesenter kontaktes innen 104 dager etter siste bruk av klippekortet.

  • Med periodebillett som kun er gyldig i sone A eller med ungdomsbillett kan du også bruke t:kort på lokaltog mellom Hommelvik og Ler. 

    Om du har en helt ny periodebillett må denne startes opp ved å lese av t:kort på en kortleser enten om bord i en buss eller på kortleser som står ved SJ sitt kundesenter på Trondheim S.

Se vilkår for t:kort 

Ofte stilte spørsmål

Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar om reisekortet t:kort og de to nettbutikkene.

Reisekortet t:kort

  • t:kort på buss eller trikk

    Har du tatt i bruk den nye nettbutikken som kom 3. august 2021? Da kan du selv flytte billetten ved å logge inn. Slett det mistede t:kortet fra brukeren din, og legg til et nytt. Du er nå klar til å reise og trenger ikke å sperre kortet du har mistet. 

    t:kort på båt

    Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.

    Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.

    Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.

    Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner. 

  • Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. For å legge inn ny autoreise må du be billettør på båten om å legge inn autoreise i t:kortet ditt.

    Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt. 

  • Verdien du har på t:kortet går ikke ut på dato, men vil stå på t:kortet til beløpet brukes opp eller kortet avsluttes. 

    Fra 7. august 2021 kan du ikke lenger bruke t:kort med verdi på buss og trikk. Vi oppgraderer til nytt billettsystem. Les mer om hva det betyr for deg.

  • Det kan du sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken, eller spørre mannskapet om bord på båten når du bruker t:kortet.

    Om du ringer AtB kundesenter på telefon 02820 kan de også sjekke for deg.

  • Perioden som allerede var i bruk i t:kortet telles ned først.

    Har du kjøpt ny periodebillett i nettbutikken?

    Den nye perioden din vil starte opp på den datoen du valgte da du kjøpte billetten i nettbutikken.

    Har du kjøpt periodebillett på kundesenter eller om bord?

    Den nye perioden din vil starte første gang du bruker t:kortet om bord etter at den gamle perioden er brukt opp.

  • Det kan du. Du kan ha inntil åtte billetter på ditt t:kort, og disse kan godt være åtte periodebilletter. Periodebillettene må brukes innen ett år.

    Har du kjøpt flere periodebilletter i nettbutikken vil de starte opp på den eller de datoene du valgte da du kjøpte de.

    Har du kjøpt flere periodebilletter på AtB kundesenter vil de nye periodene starte første gang du leser av t:kortet om bord etter at den gamle perioden er brukt opp. De legger seg i kø i t:kortet.

Nettbutikk for buss og trikk

  • Dersom du reiser med buss eller trikk i tilknytning til din reise med hurtigbåt, skal du fortsette å bruke den gamle nettbutikken en stund til. Fra 7. august vil du ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Vi beklager ulempen dette medfører.

    I Trondheimsområdet er det åpen billettering, og du behøver ikke å vise frem kvittering.

    Husk også at du kan kjøpe følgende båtbilletter i appen AtB Mobillett:

    • Enkeltbillett for alle hurtigbåt og fergesamband.
    • Periodebillett på enkelte strekninger på hurtgibåt 800/805 Trondheim - Brekstad - Kristiansund, 810 Trondheim - Vanvikan, 820/825 Dyrøy - Øyrekken, 830 Sandviksberget - Sætervika - Sandviksberget, 835 Sandviksberget - Skjærvøy - Sandviksberget og ferge Levanger - Hokstad.
  • Når du registrerer t:kortet ditt i ny nettbutikk, vil kortets kobling til gammel butikk opphøre. Derfor er det viktig at du bruker opp en eventuell aktiv periode før du registrerer kortet i ny nettbutikk.

  • Vi jobber med en løsning som gjør at du kan administrere både ditt eget og andres t:kort fra én og samme profil. Frem til denne løsningen er på plass må du opprette en profil for hvert t:kort du ønsker å fylle på.

Nettbutikk for båt

  • Dersom du reiser med buss eller trikk i tilknytning til din reise med hurtigbåt, skal du fortsette å bruke den gamle nettbutikken en stund til. Fra 7. august vil du ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Vi beklager ulempen dette medfører.

    I Trondheimsområdet er det åpen billettering, og du behøver ikke å vise frem kvittering.

    Husk også at du kan kjøpe følgende båtbilletter i appen AtB Mobillett:

    • Enkeltbillett for alle hurtigbåt og fergesamband.
    • Periodebillett på enkelte strekninger på hurtgibåt 800/805 Trondheim - Brekstad - Kristiansund, 810 Trondheim - Vanvikan, 820/825 Dyrøy - Øyrekken, 830 Sandviksberget - Sætervika - Sandviksberget, 835 Sandviksberget - Skjærvøy - Sandviksberget og ferge Levanger - Hokstad.
  • Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.

    Opprette brukerkonto

    • Registrer ny bruker.
    • Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
    • Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.

    Kom i gang

    • Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
    • Legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
    • Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.

    Fylle på t:kort

    • Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
    • Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
    • Kjøpte produkter eller påfylling legges inn i ditt t:kort når t:kortet leses av på kortleseren om bord.
    • NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
  • Har du tekniske problemer med nettbutikken hjelper det å tilbakestille nettleseren du bruker.

    De fleste nettlesere kan enkelt tilbakestilles. Funksjonen skrur alle innstillinger tilbake slik nettleseren var da den ble innstallert første gang.

    Fremgangsmåte for Internet Explorer

    Klikk på Verktøy og deretter Alternativer for internett. Klikk på fanen Avansert. Du får nå opp en ny meny, og du skal her klikke på knappen nede i høyre hjørne som heter Tilbakestill. Bekreft ved å trykke Tilbakestill i dialogboksen som kommer frem. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Firefox

    Klikk på Hjelp i verktøylinjen, deretter på Feilsøking. Klikk på knappen Tilbakestill Firefox… i høyre hjørne. Klikk Tilbakestill Firefox i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Google Chome

    Klikk på Tilpass og kontrollér Google Chrome (tre prikker loddrett til høyre for adresselinjen) og klikk så på Innstillinger. Søk etter Tilbakestill. Klikk på knappen som heter Tilbakestill nettleserinnstillingene. Klikk på Tilbakestill i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Safari

    Klikk på tannhjulet til høyre for adresselinjen og deretter Nullstill Safari. Hak av for alle valgene, og klikk Nullstill. Nettleseren starter på nytt og den er nå satt til standard innstilling.
  • Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.

  • Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som er igjen på de. Du ser både aktive billetter, og billetter som ligger på vent i t:kortet.

    Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i t:kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken.

    Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.

  • Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

    • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
    • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
  • Logg inn i nettbutikken og se hvilke billetter som er aktive eller ligger på vent på ditt t:kort.

    Sjekk at t:kort-nummeret som står på t:kortet stemmer overens med det du har lagt inn i nettbutikken.

    Merk også at hvis du har kjøpt en periode mens du allerede har en aktiv periode vil du kun se den aktive perioden på kortleser. 

  • Kjøp fra nettbutikken distribueres til kortleserne om bord flere ganger per dag. Det er kortleseren som legger kjøpet ditt inn i t:kortet. For å være sikker på at kortleseren har mottatt oppdateringen anbefaler vi at du fyller på senest dagen før du skal bruke t:kortet. Du velger selv hvilken dato periodebilletten skal starte når du kjøper den i nettbutikken.

Relatert informasjon