Bilde av SHIFTR-robot og hurtigbåt, liggende ved lekter. Sett fra siden.
Illustrasjon: Norled

Fosen Yard skal levere lektere til batteribyttestasjoner for hurtigbåtene i Trøndelag

Fosen Yard skal bygge tre lektere til Norled sin nye batteribytterobot SHIFTR som benyttes av rederiets fire nye fartøy som skal trafikkere i Trondheimsfjorden.

Vi ser frem til samarbeidet med Fosen Yards om å sørge for å gjøre Trondheimsfjorden mer miljøvennlig. For å realisere ny teknologi er vi avhengige av gode samarbeidspartnere som Fosen Yard, sier teknisk direktør i Norled, Erlend Hovland


Prosjektleder i Norled, Geir Kristoffersen og administrerende direktør i Fosen Yard, Anders Straumsheim.
Foto: Norled.

Fosen Yard skal levere tre lektere i stål på 12,6 meter x 10 meter, disse blir ferdig montert med SHIFTR og plassert på lokasjon i Trondheim, Brekstad og Kristiansund. Avtalen inneholder også en opsjon på en fjerde lekter. Kontrakten vil sørge for aktivitet på verftet i en periode på 10 måneder med mulighet for flere leveranser for ytterligere lektere andre steder i landet. Prosjektet vil sysselsette flere enn 20 personer.

- Vi er svært glade for kontrakten med Norled som er en betydelig aktør langs kysten. Vi synes det er ekstra moro at dette er nyutvikling for å redusere utslipp fra hurtigbåtene som seiler forbi verftet vårt her i Trøndelag hver dag. Vi ser fram til videre samarbeid med Norled, sier Anders Straumsheim, administrerende direktør i Fosen Yard.

Om batteribytteroboten SHIFTR

Batteribytteteknologien går ut på at en autonom robot bytter fartøyets batteri når en kommer til kai, i stedet for å lade, som kan ta lang tid.

Ved å bytte batteri i stedet for å lade vil en vanligvis ikke behøve å bygge ut nettkapasiteten ved kaiene.  Batteriene kan lade jevnt og trutt i batteribyttestasjonen, og en vil dermed ha en mer jevn belasting på strømnettet. 

Ved å bruke en teknologi som baserer seg på å bytte batterier i stedet for å lade, så vil en begrense vekten på batteripakken. Med mindre vekt reduseres fartøyenes energiforbruk og gjør det mulig å opprettholde den høye farten som hurtigbåtene i dag har på mellom 30–35 knop.

Systemet skal tåle norske værforhold som tidevann, vind, bølger og is. Batteribytteroboten kan plasseres på fast kai eller flytebrygge.

Om de nye hurtigbåtene som leveres til AtB

Norled AS skal tilby miljøvennlig transport med hurtigbåt for rutene i 2024:

  • Rute 800 Trondheim – Kristiansund (2 fartøyer)
  • Rute 805 Trondheim – Brekstad (1 fartøy)
  • Rute 810 Trondheim – Vanvikan (1 fartøy)

Kontrakten mellom AtB og Norled AS ble signert 14. oktober 2022 og varer til 24.april 2030.

Det settes inn helt nye fartøyer på alle rutene. Alle fartøyene har elektriske fremdriftslinjer som drives av batterier i kombinasjon med dieselmotorer.

For rutene mellom Trondheim og Brekstad (R805) og Trondheim-Vanvikan (R810) vil elektrifiseringsgraden bli henholdsvis omtrent 80 prosent og 100 prosent, mens for rutene Trondheim-Kristiansund (R800) vil elektrifiseringsgraden bli omtrent 60 prosent.

Teksten er en gjengivelse fra pressemelding fra Norled.
Publiseringen er gjort med tillatelse fra Norled.