Jeg kjøpte billett med AtB-appen etter jeg gikk på bussen, og så fikk jeg gebyr. Hvorfor?
Skal du reise med billett i AtB-appen må du kjøpe og ha en gyldig billett før du går om bord. Billetten din er gyldig når den ser sånn ut:
Appen AtB
Skal du reise med billett i AtB-appen må du kjøpe og ha en gyldig billett før du går om bord. Billetten din er gyldig når den ser sånn ut:
Appen AtB
Når billetten ikke er aktivert har du ikke gyldig billett og vil motta gebyr selv om du har rett på skoleskyss. Les mer om skoleskyss.
Nei. Du må ha gyldig billett og mulighet til å vise den frem når du reiser.
Hvis du reiser med rabattert billett og du ikke kan vise at du har rett på rabatt i billettkontroll vil du få gebyr.
Dette kan reduseres til kr. 150,- om du viser gyldig rabattbevis, ID og gebyr innen sju (7) dager hos AtB kundesenter.
Det er opp til den enkelte å velge hvorvidt man ønsker å benytte seg av Studentbevis-appen eller semesterbeviset i papirform. Ved bruk av digitalt studentbevis aksepterer reisende risikoen dette medfører med tanke på for eksempel tekniske problemer.
Under vilkårene for bruk av studentbevis fremgår det at appen må være tilkoblet internett for å kunne laste ned informasjonen. Informasjonen blir lagret lokalt på telefonen og du trenger ikke å være online for å bruke appen.
Skulle telefonen gå tom for strøm eller av andre årsaker ikke fungere, må du bevise studentstatus med semesterkvittering og gyldig legitimasjon.
Dersom AtB-appen ikke fungerer på grunn av feil i AtBs systemer, vil sjåføren og billettkontrollørene bli varslet om det. Hvis kontrolløren er kjent med at billettsystemet- eller utstyret er ute av drift, vil du ikke få gebyr.
Dersom feilen ikke ligger i AtBs systemer, men for eksempel i din egen mobil, må du kjøpe billett på annen måte, som f.eks. ved å sende SMS til 2027, kjøpe billett på en billettautomat, eller ved å bruke bankkort eller kontanter om bord.
Om AtB-appen er nede, og du ikke har noen mulighet til å skaffe deg billett på en annen måte, vil du ikke får gebyr.
Er du usikker på hvorfor appene ikke fungerer eller har andre spørsmål om betaling kan du kontakte vårt kundesenter.
Billetten må være gyldig når du går om bord. Du kan fortsatt reise uten å kjøpe ny billett selv om billetten utløper underveis på turen.
Du må ha kjøpt og mottatt billetten din før du går om bord. På billetten står klokkeslettet du kjøpte den.