Viktig melding

Finn ut hvordan koronasituasjonen påvirker kollektivtrafikken. 

Gå til artikkel

Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe? Vi har samlet ofte stilte spørsmål og svar.

Ta kontakt med AtB kundesenter om du ikke finner svar på spørsmålet ditt under.

Koronasituasjonen

Pris og sone

  • Hvis du reiser mer enn fem turer innenfor én sone i uken lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter. Hvis du reiser mer enn fire turer innenfor to soner i uken lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter. Hvis du reiser mer enn to turer i uken innenfor tre soner lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter. Hvis du reiser mer enn fire turer innenfor 5-13 soner i uken lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter.

    Voksen, innenfor 1 sone
    Enkeltbillett 40 kroner x 6 turer x 4 uker = 940 kroner. Periodebillett koster 835 kroner.

    Voksen, innenfor 3 soner
    Enkeltbillett 120 kroner x 3 turer x 4 uker = 1440 kroner. Periodebillett koster 1400 kroner.

  • Vi har analysert masse data fra vårt system for å tilrettelegge enklest mulig for våre reisende. Det er blitt sett nøye på reisemønsteret til arbeidsreisende med kort reisevei slik at færre reisende slipper å krysse sonegrenser til og fra jobb. Dermed blir billettene billigere og sonene enklere å forstå.

AtB Mobillett

Reisekortet t:kort

  • Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.

    Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.

    Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.

    Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner. 

  • Du kan bruke t:kortet ditt på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag. I Trondheimsområdet finner du også kortleser på alle metrostasjoner. Hvor kortet kan brukes er avhengig av hvilken billett du kjøper.

  • Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. For å legge inn ny autoreise må du komme innom vårt kundesenter i Trondheim, eller få sjåfør på busser i region og billettør på båtene til å legge inn autoreise i t:kortet ditt.

    Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt. 

  • Når du bruker t:kortet på kortleseren om bord kan du se både saldo og gjenværende dager av din periodebillett. Dette kan du også sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken.

    Om du ringer AtB kundesenter på telefon 478 02 820 kan de søke opp t:kort-nummeret og sjekke for deg.

  • For at en billett skal trekkes fra t:kortet automatisk når du bruker du på kortleseren må du legge inn en autoreise. Denne forteller kortleseren hvilken reisestrekning og passasjerkategori som skal trekkes fra verdien på t:kortet. Bestill autoreise på et kundesenter, hos sjåføren på regionbuss eller om bord på båt. Dersom du skal ha autoreise i sone A må du ta med ditt t:kort til AtB kundesenter.

  • Perioden som allerede var i bruk i t:kortet telles ned først.

    Har du kjøpt ny periodebillett i nettbutikken?

    Den nye perioden din vil starte opp på den datoen du valgte da du kjøpte billetten i nettbutikken.

    Har du kjøpt periodebillett på kundesenter eller om bord?

    Den nye perioden din vil starte første gang du bruker t:kortet om bord etter at den gamle perioden er brukt opp.

  • Reiser i Trondheimsområdet

    På grønne bybusser og trikk i Trondheimsområdet (Trondheim, Melhus og Malvik) kan du gå rett om bord hvis du har en gyldig billett i ditt t:kort.

    Vær sikker på at du har gyldig billett:

    • Har du t:kort med autoreise verdi må du lese av t:kortet ditt ved hver reise slik at det trekkes en billett. Da ser du samtidig saldo.
    • Se hvor mange dager du har igjen ved å holde kortet opp mot kortleseren.

    Har du kjøpt periodebillett i nettbutikken vil den nye perioden starte opp på den datoen du valgte da du kjøpte billetten.

    Har du kjøpt periodebillett på AtB kundesenter vil nye perioden starte første gang du leser av t:kortet om bord eller på metrostasjon etter at den gamle perioden er brukt opp.

    Reiser med regionbuss

    Les t:kortet ditt på en kortleser foran hos sjåfør ved hver reise. Om du ikke får grønt lys tar du kontakt med sjåføren.

    Reiser med båt

    Gi t:kortet til mannskapet slik at de kan lese det av.

  • Det kan du. Du kan ha inntil åtte billetter på ditt t:kort, og disse kan godt være åtte periodebilletter. Periodebillettene må brukes innen ett år.

    Har du kjøpt flere periodebilletter i nettbutikken vil de starte opp på den eller de datoene du valgte da du kjøpte de.

    Har du kjøpt flere periodebilletter på AtB kundesenter vil de nye periodene starte første gang du leser av t:kortet om bord eller på metrostasjon etter at den gamle perioden er brukt opp. De legger seg i kø i t:kortet.

Nettbutikk

  • Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.

    Opprette brukerkonto

    • Registrer ny bruker.
    • Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
    • Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.

    Kom i gang

    • Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
    • Legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
    • Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.

    Fylle på t:kort

    • Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
    • Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
    • Kjøpte produkter eller påfylling legges inn i ditt t:kort når t:kortet leses av på kortleseren om bord eller på metrostasjon.
    • NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
  • Har du tekniske problemer med nettbutikken hjelper det å tilbakestille nettleseren du bruker.

    De fleste nettlesere kan enkelt tilbakestilles. Funksjonen skrur alle innstillinger tilbake slik nettleseren var da den ble innstallert første gang.

    Fremgangsmåte for Internet Explorer

    Klikk på Verktøy og deretter Alternativer for internett. Klikk på fanen Avansert. Du får nå opp en ny meny, og du skal her klikke på knappen nede i høyre hjørne som heter Tilbakestill. Bekreft ved å trykke Tilbakestill i dialogboksen som kommer frem. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Firefox

    Klikk på Hjelp i verktøylinjen, deretter på Feilsøking. Klikk på knappen Tilbakestill Firefox… i høyre hjørne. Klikk Tilbakestill Firefox i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Google Chome

    Klikk på Tilpass og kontrollér Google Chrome (tre prikker loddrett til høyre for adresselinjen) og klikk så på Innstillinger. Søk etter Tilbakestill. Klikk på knappen som heter Tilbakestill nettleserinnstillingene. Klikk på Tilbakestill i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Safari

    Klikk på tannhjulet til høyre for adresselinjen og deretter Nullstill Safari. Hak av for alle valgene, og klikk Nullstill. Nettleseren starter på nytt og den er nå satt til standard innstilling.
  • Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.

  • Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som er igjen på de. Du ser både aktive billetter, og billetter som ligger på vent i t:kortet.

    Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i t:kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken.

    Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.

  • Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

    • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
    • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
  • Logg inn i nettbutikken og se hvilke billetter som er aktive eller ligger på vent på ditt t:kort.

    Sjekk at t:kort-nummeret som står på t:kortet stemmer overens med det du har lagt inn i nettbutikken.

    Merk også at hvis du har kjøpt en periode mens du allerede har en aktiv periode vil du kun se den aktive perioden på kortleser. 

  • Kjøp fra nettbutikken distribueres til kortleserne om bord flere ganger per dag. Det er kortleseren som legger kjøpet ditt inn i t:kortet. For å være sikker på at kortleseren har mottatt oppdateringen anbefaler vi at du fyller på senest dagen før du skal bruke t:kortet. Du velger selv hvilken dato periodebilletten skal starte når du kjøper den i nettbutikken.

Billettkontroll

9t2 

  • Trondheim kommune (tidligere Trondheim og Klæbu kommuner) har inngått avtale med AtB AS om reise for barnehager og skoler i kommunene. Det er de forskjellige kommunene som må avgjøre om de ønsker en slik avtale.

  • Det er ledig plass på de forskjellige rutene avgjør hvor mange dere kan bestille for. Det kan være at noen allerede har bestilt reise på avgangen. Hvis dere ønsker å reise flere enn det er ledig plass til må dere dele dere i to og bestille på to forskjellige tidspunkt.

  • Det kan være flere grunner til dette.

    Sjekk at:

    • du har skrevet både brukernavn og passord riktig og at du skiller på små og store bokstaver.
    • du bruker riktig brukernavn og passord. Brukernavnet er e-postadresse, og det er mulig å få nytt passord ved å trykke «Glemt passord» ved innloggingen.

    Om du fortsatt opplever problemer, kontakt oss på e-post 9t2@atb.no.

  • Det kan være flere grunner til dette:

    • Det er begrenset antall plasser på alle avganger, så det kan hende noen allerede har bestilt avgangen.
    • Du må bestille hele avgangen fra startholdeplass selv om dere bare skal reise deler av strekningen. Avganger som starter før kl. 09.00 eller etter 14.00 fra startholdeplass kan ikke bestilles.
    • Ved ruteendring kan du dessverre ikke bestille reiser på de nye rutene før samme dato som de trer i kraft.

     

t:kort bedrift

  • Kontakt t:kort bedrift på kontaktskjema så raskt som mulig. Oppgi organisasjonsnummer og legg ved t:kortnummeret slik at vi kan sperre t:kortet som er tapt. Nytt t:kort produseres og knyttes til bedriftens reisekonto før det sendes ut. Pris for å gjenskape et tapt eller skadet t:kort er kr 100. 

  • Det kan ta litt tid fra bedriften mottar faktura til den er betalt. Reiser du uvanlig mye i en periode kan du oppleve at reisekontoen sperres på grunn av negativ saldo. Reisekontoen åpnes dagen etter at påfyllingen har kommet inn og saldo igjen er positiv.

    Dersom du ikke kan vente til faktura er mottatt og betalt kan bedriften sende inn en rekvisisjon. Ved bruk av rekvisisjon beregnes normalt et par virkedager før reisekontoen har positiv saldo. t:kort bedrift tilbyr ikke kredittavtaler.

  • Påfyllingsfakturaen sendes automatisk fra systemet med en gang saldo på reisekontoen går under det oppgitte beløpet som ble satt som fakturagrense da reisekontoen ble opprettet. Påfyllingen er en overføring av reisepenger til en reisekonto, og ikke et produktkjøp.

    Mva beregnes ikke før kjøp av et produkt, i dette tilfelle en billett.

Skoleskyss