
Skal dere samme vei? Prøv samkjøring i Trøndelag
Reis gratis som passasjer – få penger som sjåfør! Samkjøring Trøndelag er et prøveprosjekt for å få flere til å reise sammen i utvalgte distriktskommuner.
Hva er samkjøring?
Samkjøring betyr å dele bilreisen med andre som skal samme vei. I stedet for at hver person kjører sin egen bil, kan flere reise sammen og dele på transportkostnadene. Finn eller tilby samkjøringsturer i TRIPS-appen!
Reis gratis som passasjer – få penger som sjåfør
I en kampanjeperiode frem til 1. oktober kan sjåfører få opptil 1200 kroner for å gjennomføre samkjøringer.
I samme periode reiser passasjerer gratis.
Nyttige lenker:
Spørsmål og svar:
-
Hva er samkjøring?
Samkjøring betyr at flere personer deler en bil på en reise de uansett skal ta. Dette reduserer trafikk, utslipp og kostnader.
I Samkjøring Trøndelag bruker vi Trips-appen for å koble sammen sjåfører og passasjerer som skal samme vei.
- Sjåfører legger inn sine reiser og får kompensasjon for å ta med passasjerer.
- Passasjerer finner en tur i appen og kan sitte på.
Tilbudet er et fleksibelt supplement til kollektivtrafikken, særlig i områder med få bussavganger.
-
Hvem kan samkjøre?
Samkjøring skjer mellom privatpersoner og er basert på frivillighet. Sjåføren kjører en planlagt rute og tar med passasjerer som skal til samme sted eller et stopp langs veien.
-
Hvorfor samkjøre?
Samkjøring gir bedre utnyttelse av biler som allerede er på veien og bidrar til mindre trafikk, lavere utslipp og reduserte transportkostnader.
-
Hvor kan jeg samkjøre?
Samkjøring skal være et trygt og enkelt alternativ der kollektivtilbudet er begrenset.
Samkjøring Trøndelag er et prøveprosjekt som tilbys i Levanger, Verdal, Frosta, Steinkjer, Namsos, Overhalla, Nærøysund, Snåsa, Inderøy og Røros. Reisen din må starte eller slutte i en av disse kommunene.
På Byneset i Trondheim har AtB et eget prøveprosjekt for samkjøring, der reisene organiseres i Nabogo-appen:
-
Hva får jeg som sjåfør?
I kampanjeperioden (17. mars – 1. oktober 2025)
For å oppmuntre til å teste samkjøring, får de første 500 sjåførene en ekstra bonus på opptil 1200 kroner:
- 300 kr fås etter første fullførte tur.
- 900 kr fås etter ytterligere ni turer.
Utbetalinger skjer hver 14. dag.
Etter kampanjeperioden (eller etter fullt oppnådd bonus)
- 20 kr for turer inntil 10 kilometer (minimum 3 kilometer).
- 1,5 kr per kilometer for turer over 10 kilometer.
- Maksimal kompensasjon per tur: 50 kr.
- Du kan få kompensasjon for inntil tre passasjerer.
LES MER: Slik oppretter du tur som sjåfør
-
Hva koster det som passasjer?
I kampanjeperioden (17. mars – 1. oktober 2025)
Gratis. Du kan reise uten kostnad i hele prøveperioden??.
Etter kampanjeperioden
- Du kan bruke en ordinær AtB-billett i AtB-appen (periodebillett eller enkeltbillett), som også gir tilgang til kollektivtransport.
- Du kjøpe en egen samkjøringsbillett til 20 kr per reise, som gjelder i 90 minutter uavhengig av billettsoner og avstand.
LES MER: Slik bestiller du tur som passasjer
-
Hvordan fungerer bestillingstransport som backup?
I enkelte kommuner er det et tilbud for reise fra adresse-til-adresse fra morgen til kveld. Dette gjelder kommunene Overhalla, Steinkjer, Verdal og Røros.
I tillegg kjøres et prøveprosjekt med bestillingstransport som garanti på Byneset. Merk at samkjøringstilbudet på Byneset er utenom samkjøring region Trøndelag.
LES MER: AtB Bestill -
Hvilken app bruker jeg til samkjøring?
Både sjåfører og passasjerer bruker Trips-appen for å planlegge og gjennomføre samkjøring.
For sjåfører
- Last ned Trips-appen og registrer deg med Vipps.
- Legg inn turer du uansett skal kjøre.
- Godkjenn passasjerer som ønsker å sitte på.
- Få kompensasjon automatisk utbetalt etter hver tur.
For passasjerer
- Last ned Trips-appen og registrer deg med Vipps.
- Søk etter en tur som passer din reisevei.
- Bestill plass og møt opp på avtalt sted.
- Reis gratis i kampanjeperioden, eller betal med AtB-billett eller egen samkjøringsbillett etter 1. oktober 2025.
For Byneset brukes Nabogo-appen, som fungerer på samme måte.
-
Når er kampanjeperioden?
Kampanjeperioden pågår fra lansering av tilbudet 17. mars fram til 1. oktober 2025.
De 500 første sjåfører som begynner å samkjøre, får ekstra bonus for de 10 første samkjøringsturene man gjennomfører. Som passasjer reiser du gratis i kampanjeperioden.
-
Vil flere kommuner inkluderes i prosjektet?
Prosjektet omfatter i første omgang ti distriktskommuner utenfor Trondheimsområdet: Levanger, Verdal, Frosta, Steinkjer, Namsos, Overhalla, Nærøysund, Snåsa, Inderøy og Røros.
Det kan bli aktuelt å inkludere flere kommuner basert på erfaringene fra prøveprosjektet, men dette vil vurderes etter hvert. I 2025 planlegges et eget prøveprosjekt for samkjøring i byvekstområdet, som inkluderer Trondheim, Malvik, Melhus, Orkland, Skaun og Stjørdal.
-
Hvorfor tester AtB samkjøring?
Prøveprosjektet er en del av AtBs mandat om å teste nye og innovative mobilitetsløsninger som kan supplere det ordinære kollektivtilbudet. Målet er å gjøre flere uavhengig av bil, spesielt i distriktene.
-
Hvorfor settes det ikke opp flere bussavganger i stedet?
Å utvide et busstilbud i områder med lavere etterspørsel er kostbart og lite bærekraftig. Samkjøring kan gi en fleksibel løsning som er mulig å tilpasse etter lokale behov. Det er et supplement som styrker mobiliteten der hvor tradisjonell kollektivtransport er begrenset.
-
Hva er forskjellen mellom samkjøring og taxikjøring?
Samkjøring skal ikke konkurrere med taxi, og er ikke en subsidiert drosjetjeneste. Det er derfor viktig å understreke forskjellene:
- Samkjøring er ikke en bestillingsbasert tjeneste. Sjåfører i samkjøringsprosjektet kjører kun når de allerede har en planlagt reise, og tar med seg passasjerer som skal samme vei eller til et sted langs ruten. Det er også satt en sperre på godtgjørelse for to ganger per dag.
- Taxi er en kommersiell tjeneste som tilbyr fleksibilitet og transport på forespørsel, med et system for ansatte, det vil si profesjonelle sjåfører.
-
Hvilke regler for forsikring gjelder?
Konseptet med samkjøring innebærer at det inngås en avtale mellom sjåfør og passasjer.
-
Sjåføren har ansvar for at bilen er forsikret. Vanlig bilforsikring (ansvarsforsikring) dekker passasjerer ved en eventuell ulykke.
-
Passasjerer er dekket av sjåførens forsikring, på samme måte som ved privat kjøring.
-
Det er ingen ekstra forsikring via AtB eller Trips-appen, så sjåføren bør sjekke med sitt forsikringsselskap dersom det er usikkerhet rundt dekningen.
-
-
Kan sjåføren avbestille en planlagt tur?
Ja. Sjåføren kan når som helst avbestille en planlagt tur. Ved den tredje avbestillingen på kort tid vil sjåføren få en midlertidig pause hos tjenesten.
Vær imidlertid oppmerksom på at du som passasjer ikke har krav på reisegaranti dersom sjåføren avbestiller.
-
Hva gjør AtB for at tjenesten ikke misbrukes?
AtB har flere tiltak for å sikre trygg og riktig bruk av samkjøringstjenesten:
- Verifisering med Vipps/BankID: Alle sjåfører og passasjerer må identifisere seg før de kan bruke tjenesten.
- Sjekk av kjøretøy: Systemet kobles til Statens vegvesen for å kontrollere at bilen er registrert og EU-godkjent.
- Begrensning på turer: Sjåfører kan maksimalt gjennomføre to turer per dag, for å unngå at tjenesten brukes kommersielt.
- Automatisk sperre mot samme adresse: Personer med samme registrerte adresse kan ikke samkjøre for å forhindre misbruk av kompensasjonsordningen.
- Løpende evaluering: AtB følger med på bruken og kan iverksette tiltak hvis tjenesten brukes i strid med reglene.
-
Må jeg betale skatt av samkjøringen?
Nei, så lenge du ikke tjener mer enn 10 000 kroner i året på samkjøring, slipper du å betale skatt. Dette følger Skatteetatens regler for delingsøkonomi.
Les mer hos Skatteetaten: Deling av bil og samkjøring
-
Hva er aldersgrensen?
For å bruke tjenesten som passasjer må du ha fylt 16 år.
Som sjåfør må du ha gyldig førerkort klasse B og kun tilby skyss på turer du uansett skulle kjørt, i tråd med norsk lovgivning om samkjøring.
-
Hvor mange passasjerer kan jeg ha med?
Du kan ha med opptil tre passasjerer i bilen når du samkjører gjennom Trips-appen. Dette forutsetter at det er nok seter og at sikkerhetskravene følges?.