Logoer på elveibuss fra siden

Testingen i gang på Sandmoen

Testingen av induktiv lading er i gang på Sandmoen. Daglige turer har startet for å samle data, og prosjektet utvides snart med to nye busser og målinger fra SINTEF.

I etterkant av at veien sto ferdig i juni har det blitt gjort nødvendige justeringer med kalibrering og optimalisering av ladeeffekten. Disse detaljene har ikke bare sørget for at bussen kan kjøre, men også motta mest mulig strøm på den drøyt 80-meter lange strekningen. 

Neste fase

Første del av testen som foregår i vinter, skjer med en buss som har gode skussmål fra et lignende prosjekt på Gotland. Fra starten av desember har sjåfører fra Vy kjørt daglige turer på Sandmoen med lading fra veien for å bygge opp erfaring og innhente data.

Over nyttår vil det leveres to nye busser, som også skal inn i rutegående trafikk mens prøveprosjektet pågår.

Strømboks med elveien bak seg

Verifiserer resultatet

I testperioden vil det blant annet bli undersøkt hvor stabil og brukervennlig teknologien er, og hvilke faktorer som påvirker hvor fort bussen lader. Dette kan være om det er snø og is i veibanen, hvilken temperatur det er ute eller i bussen, utnyttelsen av kjørefeltet, eller om det er andre ting som påvirker hvor godt teknologien fungerer.

Når de nye bussene ankommer, vil SINTEF montere eget måleutstyr for å måle ladeeffekt, energitap og effektivitet. SINTEF vil også gjøre målinger av strålingslekkasjer og vurdere andre forhold av betydning for sikkerheten til teknologien.

Front på elveibuss

Les mer om følgende emner: