a-billettkontroll

Billettkontroll

Det er ditt ansvar å ha riktig billett som er kjøpt før du går om bord, og gyldig bevis hvis du reiser med rabattert billett.

Kjøp billett før du går om bord

Du er selv ansvarlig for å kjøpe riktig billett før du går om bord, og må kunne vise den frem under hele reisen. Hvis du ikke har billett ved en kontroll, eller billetten er kjøpt etter at billettkontrollen har startet, får du et gebyr. Du får ikke gebyr dersom billetten utløper underveis på reisen.

Unngå gebyr

Husk at du må ha med gyldig legitimasjon, studentbevis med semesterkort, honnørbevis eller liknende dersom du reiser med rabattert billett.

Se hvordan du sørger for å ha gyldig billett ut fra hvordan du kjøper den.

  • Skal du reise med billett i AtB-appen, AtB Mobillett eller med SMS må du kjøpe og ha en gyldig billett før du går om bord.

    Slik ser en gyldig billett ut i AtB Mobillett:

    Slik ser en gyldig billett ut i AtB-appen:

    Slik ser en gyldig SMS-billett ut:

    Reise med bylinjer i Trondheimsområdet

    Ha billetten klar før du går om bord. Du trenger kun å vise frem billetten ved billettkontroll.

    Reise med regionlinjer, nattbuss eller nattrikk

    Ha billetten klar før du går om bord og vis den frem til sjåføren når du går om bord.

    Merk deg

    • Bytter du mellom å ha billetten din på t:kort og mobil, må byttet være fullført før du går om bord. Hvis du bytter etter du har gått om bord, vil du få gebyr ved billettkontroll.
    • Et skjermbilde av en billett i en app er ikke en gyldig billett - billetten er kun gyldig på telefonen den er kjøpt med.
    • Du kan ikke kjøpe SMS-billett til andre ved å videresende meldingen - billetten er kun gyldig på telefonen den er kjøpt med.
    • Du må kunne vise frem at du har gyldig billett i en billettkontroll. Det er ditt ansvar å få vist frem billetten ved kontroll, at telefonen fungerer som normalt, med leselig skjerm og nok batteri til hele reisen. En stor andel av våre busser har USB-uttak som gjør det mulig å lade opp telefonen dersom du er redd for å gå tom for strøm.
    • Ikke kjøp billetten for sent - du må ha kjøpt og mottatt en billett før du går om bord. Du må ha tilstrekkelig nettdekning under kjøpsprosessen slik at du får kjøpt billett. 

    Dersom det av en eller annen grunn oppstår problemer med app, anbefaler vi billett kjøpt med SMS.

  • Periodebillett

    Har du periodebillett vil den være aktivert og gyldig fra den datoen du selv valgte da du kjøpte den i nettbutikken. Reiser du med regionlinjer må du lese av t:kortet foran hos sjåføren ved hver reise. Det er ditt ansvar å ha oversikt over når periodebilletten går ut og at du har riktig kategori (barn, voksen osv). 

    Klippekort - 10 enkeltbilletter kjøpt på en gang

    Har du klippekort må du lese av t:kortet ved hver reise, enten på kortleser på metrostasjon eller foran hos sjåføren, slik at det trekkes én billett eller vises gyldig overgang.

    Motta varsel før billetten utløper

    Du kan motta varsel på e-post før billetten utløper. Dette kan du velge å skru av eller på når du er logget inn i nettbutikken. Har du periodebillett får du varsel 24 timer før billetten utløper. Med klippekort får du varsel når du har to enkeltbilletter igjen.

  • Billett for sone A fra billettautomat eller utsalgssted

    Billetter kjøpt på AtBs egne billettautomater, eller som er kjøpt på et av våre utsalgssteder, er gyldige fra kjøpsøyeblikket. Du må vise frem billetten til sjåføren på regionbusser. Ta vare på billetten til reisen er ferdig sånn at du kan vise den frem ved en kontroll.

    Bankkort eller kontant om bord

    Billett kjøpt hos sjåfør er gyldig fra kjøpsøyeblikketTa vare på billetten til reisen er ferdig sånn at du kan vise den frem ved en kontroll.

LES MER: Slik kjøper du billett

Har du fått gebyr?

Les om gebyrene, hvordan du betaler og hvordan du kan klage. 

    • Voksne: 1150 kroner eller 950 kroner ved betaling på stedet
    • Mindreårige som er fylt 15 år: 900 kroner uansett oppgjørsform
    • Misbruk eller forfalsking av billett: 2000 kroner, og billetten blir inndratt. Dersom du forfalsker en billett vil du også bli politianmeldt.

    Manglende rabattbevis: Tilleggsgebyr på grunn av manglende rabattbevis under billettkontroll kan reduseres til kr 150,- dersom gyldig rabattbevis, ID og gebyr fremvises innen sju (7) dager hos AtB kundesenter.

    Les mer i Transportvedtekter for AtB

  • Du kan betale på tre måter:

    • I nettbank ved å bruke betalingsinformasjonen som står på baksiden av tilleggsgebyret. Husk å oppgi gebyrnummeret i meldingsfeltet når du betaler. Det finner du øverst i høyre hjørne på forsiden av tillggsgebyret.
    • Med kort til kontrollør.
    • Med kort eller kontant ved AtB kundesenter i Trondheim.
  • Dersom du ønsker å klage på gebyret må du gjøre det senest 21 dager etter at gebyret er utskrevet. 

    Om du klager på vegne av andre, trenger vi fullmakt fra den som har mottatt gebyret. Dette gjelder ikke dersom foresatte klager på vegne av mindreårige.

    Du kan sende klagen via kontaktskjemaet vårt eller i posten. Husk å få med:

    • Navn
    • E-postadressen din
    • Informasjon om hvorfor du vil klage
    • Gebyrnummer (fem siffer)
    • Kvittering (dersom du betalte på stedet)

    Klagen kan sendes per post til:

    AtB AS
    Prinsens gate 39
    7011 Trondheim

Ofte stilte spørsmål